Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK-Łódź


 

 

Spełniał rolę dożywotniego, lub do czasu wygaśnięcia koncesji dla K.E.Ł., biletu wolnej jazdy na wszystkich liniach tego przedsiębiorstwa. Otrzymali go tylko główni akcjonariusze, członkowie Zarządu Spółki i Dyrekcji oraz osoby, które szczególnie przyczyniły się do otrzymania koncesji przez K.E.Ł., w tym najwyżsi przedstawiciele władz Łodzi. Wybito je dwukrotnie : z datą 1898, roku uruchomienia sieci tramwajowej w Łodzi i datą 1923 roku, datą podpisania nowej umowy koncesyjnej. Nieznana jest ilość żetonów z 1898 roku, natomiast żetonów z 1923 roku wybito 25 sztuk. Wszystkie z obu serii były imienne. Znane są dwa żetony znajdujące się w Muzeum Historii Łodzi z nazwiskami: K. Dąbrowski, W. Żelazowski. Kazimierz Dąbrowski od 1912 roku był sekretarzem Zarządu Spółki K.E.Ł. Antoni Żelazowski był adwokatem, radcą prawnym Magistratu m. Łodzi, jednym z głównych negocjatorów umowy koncesyjnej w 1923 roku. Dziś prezentujemy państwu dwa żetony z nazwiskiem Hermana Wernera Dyrektora K.E.Ł. w latach 1917 - 1932.