Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK-Łódź


 

 

Szanowni Państwo!

 

Informujemy, iż Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK-Łódź będzie niedostępne dla zwiedzających w dniach 12-21 kwietnia 2017. Wszystkich chętnych do odwiedzenia naszej placówki zapraszamy w sobotę 22 kwietnia w godz. 10-14. Umówione wcześniej zajęcia odbędą się bez zmian.

 

Za utrudnienia przepraszamy.

 


 

30.03.2017

 

40 lat wagonów 805N w Łodzi

 

Najnowsza wystawa czasowa w Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK-Łódź jest poświęcona najbardziej popularnemu typowi łódzkich tramwajów – Konstal 805N. Na czterdziestu fotografiach prześledzimy cztery dekady historii tego modelu, obfitujące w zmiany detali, oznakowania czy kolorystyki. Ekspozycję, która powstała we współpracy z Klubem Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi, oglądać można od 1 kwietnia do 7 września 2017 roku w obiekcie przy Wierzbowej 51.

 

Serdecznie zapraszamy!

 

 

Chorzowski Konstal rozpoczął seryjną produkcję wagonów 105N w listopadzie 1974 roku. Z powodu wąskiego rozstawu toru (1000mm), Łódź długo nie otrzymywała nowych tramwajów – produkowano wyłącznie wersje normalnotorowe (1435mm). Pierwsze dwa wozy – oznaczone jako 805NW – przyjechały dopiero na początku 1977 roku, 12 stycznia zostały wpisane do ewidencji, otrzymując numery 460 i 459. Trafiły do zajezdni przy ul. Tramwajowej, gdzie stacjonował najnowocześniejszy tabor – kilkuletnie przegubowce 803N.

 

Następne wozy przybyły dopiero wiosną 1978 roku. 25 sztuk tramwajów oznakowanych już jako 805N (ale w zasadzie niczym nie różniących się od 105NW) wpisanych zostało na inwentarz wspomnianej zajezdni. Jesienią 1979 r. w Łodzi pojawiły się pierwsze wagony z przełączalnym układem rozruchu, oznaczone jako 805Na (już bez charakterystycznych szybek z przodu); w sumie zakupiono 439 wozów tego typu. W 1990 r. dostarczono do Łodzi dziesięć styczniowych wagonów 805NS, które skierowano do ZKT-1 przy ul. Telefonicznej.

 

Obecnie w ruchu liniowym znajduje się ogólnie 407 sztuk „osiemsetpiątek”. 109 z nich to „klasyczne” 805Na, a kolejne 142 sztuki to wozy o zmodernizowanym designie. Jednak zmieniano nie tylko wygląd, ale i napędy: w ruchu jest 14 wozów starszych modernizacji (12 szt. z aparaturą firmy Elin i 2 szt. z urządzeniami firmy Woltan), a nowsze modernizacje to 52 wagony o trzydrzwiowym nowoczesnym pudle, z czego 18 szt. posiada napędy woltanowskie, a 4 szt. – łódzkiej firmy Enika. Wszystkie modernizacje wykonuje Zakład Techniki MPK-Łódź (wcześniej noszący miano Zakładu Remontu Taboru).